tiistai 9. syyskuuta 2014

NARU DHSH siimat ovat saapuneet

Saimme vihdoin myös kahden käden DHSH NARUt valmistajalta. Tehdyt pienet muutokset proton kartioon olivat onnistuneet erittäin hyvin. Siima toimi juuri niin kuin toivoinkin. Vaikka itse sanonkin, niin kyllä ovat huikeita NARUja.



Kahden käden ampumapäässä on mallista riippuen 0.5-1 metrin takakartio, mikä lisää painoa 3-5 grammaa. Leikkaamalla siiman ilmoitettuun mittaan 12,5-metriä, tulee painoksi ilmoitettu 46grammaa +-1grammaa.

Takakartion etu on, että se rauhoittaa siiman lentoa. Lyhyt ja jyrkkä takakartio ei tee siimasta raskaan tuntuista. Takakartion ansiosta tarvitse käyttää yhtä paljoa juoksusiimaa ulkona ”overhangina”.

Moni on tottunut käyttämään 40+ grammaista siimaa luokissa 9-11. NARUjen painoa ei kannata pelästyä, sillä DHSH on kevyempi käyttää kuin moni huomattavasti kevyempi siima. Optimaalisen massajakautuman ansiosta vavan saa ladattua vaivattomasti. NARUT ovat siis valmiiksi käytettäviä siimoja ilman lyhentämistäkin.

DHSH NARUjen kartiot ovat erittäin voimakkaita, ja niiden kärki on suhteellisen kevyt verrattuna rungon painoon, minkä ansiosta NARUlla heittää helposti isojakin perhoja.

Ankkuriin asettamisessa ja nostossa NARUn ergonomia on parhaimmillaan. Siima lentää ja oikoo, vaikka ankkuri tai etuheitto ei osuisikaan nappiin. Aloittelevakin perhostaja pääsee NARUilla vaivattomasti riittäville kalastusmitoille.

Peruke kannattaa säätää huolella. Jos kalastat syvälle kahlaten lyhempikin peruke riittää, ja toisin päin.

Suosittelen polyleaderia, jolloin NARUn. voimakas kartio kääntää kärjen entistäkin helpommin  . Esimerkiski NARU DHSH S1 / S3 höystettynä extra fast sink polyleaderilla, on varsinainen ”monttusiima”. joka pysyy silti hyvin hyppysissä ja on helppo kontrolloida.

Kimurantteihin jokeri-olosuhteisiin ja nirsoille kaloille voit lisätä 3-upon perään intterin leijuttamaan perhoa samalla, kun uppoava keskiosa jarruttaa narun menoa.



NARUN pinnoite

Pinnoitteella on suuri merkitys siiman toiminnalle. Kaksi identtisellä kartiolla olevaa siimaa voivat toimia täysin erilailla riippuen pinnoitteesta. Pinnoite vaikuttaa merkittävästi loopin muodostumiseen sekä ankkurin tekemiseen.

Kaikki NARU siimat on tehty erikoisseoksella. Eron voi tuntea, jos ottaa NARUn ja toisen valmistajan siiman ja tunnustelee pinnoitetta.

NARUjen värit ovat mahdollisimman neutraaleita, jolloin ei tarvitse epäillä, että räikeä väri säikyttäisi kaloja. Tästä asiasta voidaan olla monta mieltä. Olemme ottaneet tämänkin asian parhaimman mukaan, ja sen vuoksi NARUjen värimaailma on konstailematon ja luonnonmukainen.

Siimoja kannattaa huoltaa käyttömäärän suhteessa. Pesu haaleassa saippua vedessä, ja sen jälkeen käsittely silikonipohjaisella siimanhoitoaineella. PVC itsessään on kestävin materiaali pinnoitteena. Siimat kannattaa huoltaa vähintään kerran kaudessa.

Loppuun vielä muutama sana kartioista.

Painojakauma on kaiken a ja o ja sillä määritellään siiman ominaisuudet. Pituudella taas määritellään kuinka pitkän vedon tai kiihdytyksen siima vaatii saadakseen ilmaa alleen ja noustakseen veden pinnasta.

Painojakauman ja pituuden suhde taas on suoraan verrannollinen siihen kuinka siima kulkee tai aukeaa ilmassa, kuinka helppoa on saada siima ankkuriin jne. Tämä vaikuttaa myös siihen, kuinka pitkälle siima lentää. Käytännössä mitä kauemmin siima aukeaa niin, sitä pidemmälle sillä on mahdollista heittää. Pinnoitteella on merkitystä.

Pitkät siimat vaativat pitkän vedon ja kiihdytyksen, ja lyhyet siimat päin vastoin. Myös kokonaismassa on tärkeässä roolissa.

Kireitä Naruja,
Jones

NARU jatkaa siitä, mihin moni muu siima lopettaa



1 kommentti:

  1. Kunnon paukapää kehittänyt ton pakkausratkaisun näihin siimoihin. Ymmärrän jos Airflolla on skagit ampupää irrallaan pussissa. En todellakaan tajua jos laitetaan täyspitkä ohut wf5 siima irrallaan laatikkoon. Meni noin tunti ylimääräistä puolatessa kun selvittelin siimavyyhtiä. Toivotaan että kalastus sujuu paremmin, mut toista Narua en osta ennenkun siimat alkaa löytyä johonki puolattuna. Oli puola sit pahvista tai 'roadkill' oravasta väännetty. T. Mikko Illi

    VastaaPoista